János még októberben rendelt egy sportcipőt a sportwebshopban. Aznap át is utalta a 39 900 forintot, megkapta a visszaigazoló e-mailt. Először két hét múlva kezdett gyanakodni, hogy valami nincs rendben – nem küldték ugyanis a cipőt. És hiába írt e-mailt, hol válaszoltak és türelmét kérték, hol nem. Egy ideje már a telefont sem veszik fel neki.
Végül a fogyasztóvédelemnél tett panaszt, decemberben. A vizsgálat még nem zárult le, viszont annyit már megtudott a kormányhivatal fogyasztóvédelmi főosztályának visszajelzéséből, hogy akármi lesz az eljárás eredménye, önmagában attól sem a cipőt nem fogja megkapni, sem a vételárat nem láthatja viszont. A fogyasztóvédelem ugyanis nem kötelezheti ilyesmire a vállalkozást.
Ha érvényesíteni akarja a jogait, akkor az ingyenes békéltető testületi eljárást választhatja, vagy bírósághoz fordulhat. A békéltetés célja a vita egyezségen alapuló rendezése. És ha ez nem lehetséges, a fogyasztói jogok gyors, hatékony és egyszerű érvényesítése érdekében az ügy eldöntése. Ha bűncselekmény gyanúja merül fel, akkor feljelentést tehet a rendőrségen – tudtuk meg az ORFK-tól.
Mindez eléggé elkeserítette, mert azt hitte, elég lesz egyetlen bejelentés a fogyasztóvédelemnél, amit kivizsgálás követ, és amennyiben a tények őt igazolják, elrendelik a kártalanítását. Csakhogy ez korántsem lesz ilyen egyszerű.
A mi megkereséseink is ezt igazolják: panaszt, feljelentést lehet tenni, de igaziból a viszonylag gyors és ingyenes békéltetés vagy a hosszadalmas és költséges pereskedés hozhat csak eredményt, ha a webshop nem szállított.
A kártyás fizetés ezért lehet jobb
A fogyasztóvédelemért felelős Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a chargebackre (visszterhelés) hívta fel a figyelmet, mely a már átutalt pénz visszaszerzésében segíthet. Ezt akkor kérheti a fogyasztó, ha bankkártyával fizet, azonban a terméket nem kapja meg, vagy időközben fizetésképtelenné vált az eladó. A kérelmet a számlavezető bankja bírálja el, bevonva az eladó számlavezető bankját. Jánosnak ez sem vigasz, mert ő átutalt, nem kártyával fizetett.
Teljes cikk: https://24.hu/fn/penzugy/2018/01/28/kemeny-harcra-keszulhet-ha-nem-szallitja-ki-a-webshop-amit-vasarolt/