2011-ben már Magyarországon is milliószámra adják el interneten a bónuszokat/kuponokat, az üzleti modell hibátlan, pedig még nem egyértelmű, hogy jogi szempontból minek is minősül az eladott termék. A nagy érdeklődés az akciós termékek és szolgáltatások iránt több üzleti szereplőnél is a piacvezetőség érzetét kelti, ami a cégek kommunikációjában is megjelenik. A GKIeNET a Corvinus Egyetem E-business Kutatóközpont közös kutatásának második részéből kiderül, hogy a Ki, miben piacvezető kérdés eldöntéséhez először meg kell ismernünk az üzleti modell működését.
Új szolgáltatások az e-kereskedelemben
A bónuszos/kuponos oldalak által jellemzően kínált ajánlatok kilenc kategóriákba sorolhatók be: szépségápolás, gasztro, utazás, szórakozás, élmény, wellness, sport, oktatás, egészség. A turisztikai szolgáltatások kivételével szinte mindegyik kategóriáról elmondható, hogy interneten korábban csak hirdetett, de nem értékesített szolgáltatásokat takarnak. Az újonnan megjelent online értékesítési mód tehát nem csak az alkalmazott üzleti modell miatt nyitott új fejezetet az e-kereskedelemben, hanem mert olyan szolgáltatásokat is eladhatóvá tett, amit korábban online nem lehetett eladni. De mi is a közvetítésre szolgáló termék?
Nem feltétlen az, aminek látszik
Amikor az internetezők meglátják a bónuszokkal/kuponokkal kínált jelentős árkedvezményt, minden bizonnyal kevésbé foglalkoznak azzal, hogy mit is vesznek meg. Az internetes vásárlás eddigi tapasztalataiból a többségük már tudja, hogy ha elégedetlen lenne, akkor egyrészt élhet az őt megillető, 8 napon belüli elállási joggal, másrészt a közösségi médiában, fórumokon, blogokon megjelenő kritikák annyi kárt tudnak tenni egy online kereskedőnek, hogy ezt mindenki igyekszik elkerülni, és a vásárlók kedvében járni. Mielőtt viszont az üzleti modell elemzésében elmélyülnénk, egy sarkalatos kérdésre kell rávilágítanunk: a számlaadás módja, és a forgalmi adó fizetés kötelezettje miatt nagyon nem mindegy, hogy a bónusz/kupon, mint kedvezményre jogosító eszköz, valójában:
- előleg,
- marketing és reklámszolgáltatás (amit személyre szabva nyújtanak),
- vagy pénz-helyettesítő/készpénz-helyettesítő fizetési eszköz?
A Magyarországon működő kereskedők mindhárom lehetőséget használják, de többen nyújtottak már be állásfoglalási kérelmet a Nemzeti Gazdasági Minisztériumhoz, hogy melyik értelmezés a helyes. Az internetes kereskedelmet ugyanakkor nem jellemzi az országonként eltérő adójogi állásfoglalásokra való várakozás, így a piacra való alacsony belépési küszöböt látva hazánkban is egyre többen kezdtek el nagy kedvezményekkel bónuszokat/kuponokat árulni, a Groupon üzleti modelljét részben vagy egészben megvalósítva.
A teljes cikk a linkre kattintva olvasható.
forrás: GKIeNET
Néhány kuponos weboldal a teljesség igénye nélkül:
lealkudtuk.hu, fashiondays.hu, veddvelem.hu, citybrands.hu, bonuszbrigad.hu, napitipp.hu, kupontar.hu, kuponmania.hu, tsoonami.hu, mindenkupon.hu
Online bónuszt, kupont értékesítő weboldalakat mi is készítünk.
Van saját elképzelése, ötlete?
Szeretne belépni ebbe a növekvő piaci szegmensbe egy jól működő kuponos weboldallal?
Állunk a feladat elébe.